Nødnett installert i flere tunneler

Denne nettsiden benytter seg av cookies. Finn mer informasjon her.

Nødnett installert i flere tunneler

Gårsdagens brann i Gudvangatunnelen satte nok en gang tunnelsikkerhet på dagsorden. Nødnett er en viktig del av beredskapen, og er nå installert i flere av landets veitunneler.
  • Øvelse i Eidsvolltunnelen. Foto: Dag V. Torget, Statens Vegvesen

Heldigvis gikk ingen liv tapt i gårsdagens brann. Nødnett var installert og DNKs foreløpige driftsrapporter viser at Nødnett har fungert og vært i bruk under hendelsen.

 

- Tilbakemeldingene fra nødetatene så langt er at det nye nødnettet har fungert bra i dag, fortalte Arne Eithun i Statens Vegvesen til NRK Hordaland. Helseminister Bent Høie er også fornøyd med Nødnett. - Jeg er veldig glad for å høre at nødnettet har fungert så bra som det har, sa Høie til Bergens Tidende

 

Resultat av et godt samarbeid

Nødnett-utstyr er nå ferdig installert i de 238 veitunnelene i andre byggetrinn av Nødnettutbyggingen. 

 

– Legger vi til tunnelene fra området hvor Nødnett først ble bygget ut, er vi oppe i 281 tunneler som har fått installert Nødnett-utstyr, forteller Cecilie Løken, avd.dir. i Direktoratet for nødkommunikasjon.

 

– Statens Vegvesen skal ha mye av æren for dette, understreker Løken.

 

– Det er de som vurderer behovet og avgjør hvilke tunneler Nødnett skal installeres i. Deretter gjør de et omfattende arbeid for at Nødnett-utstyret skal kunne settes på plass. Vi har opplevd et godt samarbeid. Både Statens Vegvesen og tunnelteamet i Motorola har gjort en kjempejobb.

 

Tallene vil øke

I dag har DNK har en bestilling på over 20 tunneler, men disse er ikke klare for installasjon enda.  

 

– Dette inkluderer både nye tunneler og tunneler som oppgraderes i forbindelse med de nye forskriftene for tunnelsikkerhet, forklarer Løken.

 

Det er med andre ord over 300 tunneler som vil bygges ut med Nødnett slik bestillingene ser ut i dag. I utgangspunktet var det planlagt Nødnett-utstyr i 154 tunneler, det betyr at omtrent dobbelt så mange tunneler som tidligere har fått bedre nødkommunikasjon.

 

– Det dukker stadig opp nye veiprosjekt og tunneler som skal oppgraderes. Sånn sett blir vi nok aldri helt ferdig, avslutter Løken.

 

I tillegg til tunnelene som bygges ut med egne anlegg vil tunneler under 500 meter kunne få dekning ved at signalene utenfra når gjennom tunnelen, eller at innsatspersonell benytter DMO (direktemodus), gateway eller DMO repeater. 

 

 

Oversikt over hvilke tunneler som har eller skal få Nødnett-utstyr finner du her.