Tester nye muligheter med Nødnett

Denne nettsiden benytter seg av cookies. Finn mer informasjon her.

Tester nye muligheter med Nødnett

Det ligger mange muligheter i TETRA-teknologien Nødnett er basert på. Tollvesenet tester nå ut hvordan de kan benytte Nødnett til mer enn tale.
  • Tollvesenet tester ut nye muligheter med Nødnett. Her følger Stein Nørve spent med på trafikken i Kristoffer Aamodts gate i Nydalen i forbindelse med en test tidligere i år.

Automatisk gjenkjenning av bilskilt, også kalt ANPR, er et av verktøyene Tollvesenet bruker i sitt arbeid langs svenskegrensen. Det fungerer slik at kameraer plassert langs veien tar bilder av nummerskiltene til passerende biler. Bildene sendes til en database som gjør et oppslag på eier av bilen og annen relevant informasjon.

 

– Flere steder langs svenskegrensen er det ikke mobildekning og vi har dermed ikke mulighet til slike databaseoppslag, forteller Svein Nørve, rådgiver i Tollvesenet. Det er derfor et naturlig steg å se på muligheten for å bruke TEDS som databærer for ANPR i disse områdene.

 

– Med Nødnett har vi fått en helt ny arbeidshverdag i områder med dårlig mobildekning når det gjelder tale, forteller Nørve.

 

– Vi håper at dette kan videreføres også til andre områder som for eksempel ANPR slik at vi har tjenesten tilgjengelig også i disse områdene, sier Nørve.

 

Testing

Som en del av testen er det satt opp et ANPR-kamera som tar bilder av trafikken i begge retninger i Kristoffer Aamodts gate i Nydalen i Oslo. Det er en spent gjeng som følger med på utstyret som er koblet opp for anledningen. Heldigvis ser alt ut til å fungere som det skal.

 

Denne dagen er det bare en test, men både Tollvesenet og DNK håper at den nye løsningen snart kan bli en del av Tollvesenets arbeidshverdag.

 

– Vi har allerede testet løsningen i laben, hvor det fungerte godt, forteller Hans Petter Naper, prosjektleder for TEDS i DNK.

 

Veien som brukes i testen har mye trafikk, og på skjermene dukker det stadig opp bilder av nummerskilt og informasjon om kjøretøyet.

 

– Det ser ut til å fungere godt, også på en vei med såpass høy trafikk, sier Naper. Neste steg nå blir å designe en løsning som er tilpasset Tollvesenets behov.

 

Tollvesenet har siden 2014 brukt Nødnett som sitt samband og har mellom 600-700 brukere totalt.


– Målet er at alle regionene skal være på Nødnett i mars 2016, sier Nørve.

 

 

Fakta om TEDS
  • TEDS står for TETRA Enhanced Data Service
  • En del av TETRA-standarden
  • Støtter overføringshastigheter på 80-90 kb i sekundet