Vellykket åpning av nytt kontrollrom i Hordaland politidistrikt

Denne nettsiden benytter seg av cookies. Finn mer informasjon her.

Vellykket åpning av nytt kontrollrom i Hordaland politidistrikt

Denne uken kunne Hordaland politidistrikt ta i bruk sin nyoppussede operasjonssentral med nytt Nødnettutstyr på plass.
  • Det gjør at det blir lettere å ha fokus på det viktige – nemlig de operative beslutningene og ikke teknologiske begrensninger. Med ICCSen på plass har vi bedre beredskap, sier Gustav Landro, som er stabssjef og seksjonssjef for operativ seksjon i Hordaland politidistrikt.

  • Åpningen ble feiret med klassisk godt konditorhåndverk fra Bergen: Ekte "hvit dame" med makronbunn og det hele. Foto: Morten Ellingsen

BERGEN: Klokken nærmer seg tolv en regntung maidag i Bergen. Inne i lokalene til operasjonssentralen på politihuset i Bergen er stemningen god og forventningene høye. Etter måneder med byggearbeider, opplærling, testing og forberedelser er Hordaland politidistrikt nå klar til å ta i bruk det nye Nødnettutstyret - ICCS.


– Folk her gleder seg noe veldig. Dette er en helt ny verden for oss. Alt er på skjermen og alt er praktisk, enkelt helhetlig, sier Gustav Landro, som er stabssjef og seksjonssjef for operativ seksjon.

ICCS er forkortelsen for «Integrated Command and Control System» og er utstyr som brukes til integrert radio- og telefonibetjening. Disse blir installert og tatt i bruk på operasjonssentralene som snart skal over til Nødnett.

Politivennlig teknologi

– Det nye systemet er det vi kaller politivennlig. Det vil si enkelt, funksjonelt og praktisk. Det gjør at det blir lettere å ha fokus på det viktige – nemlig de operative beslutningene og ikke teknologiske begrensninger. Med ICCSen på plass har vi bedre beredskap, sier Landro.

Det gamle systemet ble installert i Bergen i 1986. Den gangen toppmoderne og funksjonelt, men nå moden for noe nytt og moderne. ICCS markerer en viktig milepæl i veien frem til Nødnett tas i bruk i området til neste år.


– Denne teknologien binder oss sammen på en helt annen måte enn tidligere. Nå blir det lettere å få snakke med dem man trenger å prate med, enten det er for å avklare feil og misforståelser eller å koordinere kriser. Det er enkelt og rasjonelt å koble folk sammen. For oss er dette bare pluss, sier Landro.


Lettere når det skjer mye samtidig

Ved Hordaland politidistrikt har de benyttet anledningen godt, og omformet og utvidet den gamle operasjonssentralen. Antall arbeidsstasjoner er fordoblet. Til daglig betyr det at det er lettere å gjennomføre øvelser og når det virkelig trengs er det en nok arbeidsplasser til alle.

Det gjør det også lettere å håndtere flere situasjoner på en gang.  De ansatte har nå gode pauselokaler og et flott møterom (stabsrom) med en hel rekke tekniske muligheter, som gjør at rommet kan brukes ved både store og små anledninger.

 

Inne i den nymoderniserte operasjonssentralen har klokken blitt 12, og i løpet av noen korte minutter kobles alt om til det nye systemet. Nødtelefonen 112,  politiets gamle analoge samband, mobil voldsalarm, politiets vanlige 02800-nummer og en del andre sambandsfuksjoner kobles om og testes.

Systemet virker

Så venter vi i spenning for å se hvordan dette fungerer. Plutselig ringer det på nødtelefonen.
– Ja, hallo det er politiets nødtelefon!

Systemet virker som det skal, og i tiden fremover kan politiet i Hordaland bære fruktene av en ny og mer praktisk hverdag.

– Det var i grunnen ikke overraskende å se at alt virket, men det er deilig å se resultatene av dette arbeidet. Nå feirer vi med kake, slår Landro fast, og inviterer på kaffe og ekte Bergensk «hvit dame» med makronbunn og marsipanlokk.