Nye løsninger har sikret kapasitetsutvidelse under koronakrisen

Denne nettsiden benytter seg av cookies. Finn mer informasjon her.

Nye løsninger har sikret kapasitetsutvidelse under koronakrisen

Situasjonen til tross har Frequentis gjennom våren fortsatt programvareutgivelse, og i april kunne de meddele at de for første gang har gjennomført en virtuell godkjenningstest av programvare.

Dette er en kapasitetsutvidelse av kontrollrom med seks operatørplasser. Kapasitetsutvidelsen hjelper nødetatene med å håndtere økt mengde anrop under koronakrisen, hvor flere kontrollrom – spesielt i Oslo-området – opplever belastning. 

Frequentis leverer kontrollromsløsninger til politiets operasjonssentraler, brannvesenets alarmsentraler og helseforetakenes AMK-sentraler. Samarbeidet har vart i mer enn 15 år.

På grunn av begrensninger i korona-situasjonen har Frequentis raskt måtte tenke nytt, og de har utviklet digitale alternativer for å fortsette støtte til Nødnett uten å fysisk være til stede. Deres første virtuelle godkjenningstest ble utført av et virtuelt team lokalisert i fem forskjellige land på et testsystem lokalisert i Norge.

Dette har vært mulig takket være godt samarbeid mellom testteamet, nødetatene og DSB, melder Frequentis.

"Det er flott å se at leverandør og brukere samarbeider godt og har klart å se muligheter i en ellers utfordrende situasjon. Dette er innovativt. Programvaregodkjenning er veldig viktig for situasjonen vi står i nå, og skal danne grunnlaget for den kommende oppgraderingen for kontrollromsløsningene til politi og helse som skal gjennomføres i 2020", forteller Sigurd Heier, avdelingsdirektør i DSB