Nødnett driftsstatus

Nødnett driftsstatus gir informasjon om dekningsutfall i Nødnett, slik at du kan planlegge og håndtere ulike hendelser.

Her kan du bestille Nødnett driftsstatus.

Dekningsinformasjon er tilpasset virkeområdet til den enkelte brukerorganisasjon for å sikre at relevant informasjon er lett og raskt tilgjengelig. Detaljert informasjon om dekningsforholdene vil ha stor nytteverdi når ulike hendelser og uforutsette situasjoner skal håndteres.

Tjenesten består av:

  • Oversikt over hendelser som omfatter utfall av dekning eller redusert kapasitet på en basestasjon.
  • Dekningskart med avmerkede områder for utfall. Kart oppdateres hvert 10. minutt  
  • Varsling på SMS og epost når det registreres et dekningsutfall i kartet i ditt område.

Dekningsforholdene kan sees i sammenheng med andre kartlag som eks. kommuner, distrikter innen beredskap, kraftlinjer, veier, områder hvor det er risiko for skred, etc.

Tilgangsstyring

Er du kunde i Nødnett kan ta i bruk Nødnett driftsstatus. Dette er inkludert i ditt Nødnettabonnement.

Tilgangen til Nødnett driftsstatus følger kundestrukturen i Nødnett. Det betyr blant annet at:

  • En oppnevnt administrator på en 110-sentral har ansvar for å legge til brukere blant de ansatte på 110-sentralen. 110-sentralene skal ikke ha en administratorrolle for de lokale brannvesen.
  • Hvert enkelt brannvesen oppnevner en administrator som har ansvar for å legge inn brukere som tilhører det enkelte området.
  • Store brukerorganisasjoner får mulighet til å oppnevne én administrator per fylke/organisatorisk distrikt.
  • HDO er administrator for alle brukere innen helsevesenet.
  • PIT er administrator for alle brukere innen politi, forsvar, toll og andre de er driftsorganisasjon for.

Opprettelse av personlige brukere styres via en lokal administratorer i egen organisasjon. Søknadsskjema for opprettelse av lokal adiministrasjon finnes på MinSide. Merk at HDO og PIT er allerede registrert som administratorer og styrer innleggelsen av sluttbrukere innen egen sektor.

Bekreftelse på søknad sendes fra BDO ila. kort tid (søknader behandles hverdager i tidsrommet 08.00-15.45) og det gis informasjon om videre prosess:

1. Administrator vil ha ansvar for å opprette, vedlikeholde og fjerne brukertilganger i egen organisasjon. Kun personer med roller og/eller ansvarsområder som har et reelt tjenstlig behov for dekningsinformasjon Nødnett skal opprettes som brukere.

2. Administrator må informere brukere som legges til at de har fått tilgang til Nødnett driftsstatus. Administrator får en ferdig tekst som kan videresendes til interne brukere når rollen som administrator er opprettet.

Unntatt offentlighet

Informasjon om dekningsutfall er unntatt offentlighet etter offl. § 24 tredje ledd, fordi innsyn i slike opplysninger kan lette gjennomføring av straffbare handlinger. Informasjon fra Nødnett driftsstatus er underlagt taushetsplikt, jf. Nødnetts Abonnementsvilkår § 16 og forvaltningsloven §13 flg. Informasjon om dekningsutfall Nødnett kan kun deles med de som har tjenstlig behov i egen organisasjon.

 


Brukerveiledning administrator hos brukere Nødnett driftsstatus.pdf (187 KB) Brukerveiledning Nødnett driftsstatus sep2021.pdf (325 KB)